Finnországban mindent leértékelnek szabványosan 30%-al, 3 nappal a fogyaszthatóság lejárta előtt. Ez nagyon praktikus annak aki olcsóbban akar kicsit kijönni és a finnek akarnak. Feltűnő UV narancssárga "-30%" kerül az adott termékekre így az ember könnyeden mazsolázhat.
Persze gyorsan megemlítem amit már korábban írtam, hogy Finnországban a fogyaszthatósági határidő egy valós és pontos száma. Az "egészség ügyi fordulat" kapcsán a tartósítúszerek jó részét száműzték a mindennapi fogyasztásból így ha valamin az áll 30-án romlik meg az nagy valószínűséggel meg lesz romolva 30-án.
Régebben a lejárt szavatosságú árukat a szegényeknek (értsd bevándorlók) adták segély szervezeteken keresztül de ez törvényileg be lett szüntettetve mivel, hogy ne egyen senki romlott kaját így most az aznap megromlókat vagy a kevéske tartósítószert kimutatható léptékben tartalmazó ételeket osztják miden nap.
Mi is gyakran élünk a -30%-al. Bár minden digitálisan zajlik úgy általában Finnországban a boltban is ipad el készletezik az árut ami egy Auchan szerű hipermarketben elég szép teljesítmény így az interneten elérhető a teljes készlet információ, de még is a -30% azt valamiért kézzel ütik be a kasszánál. Látja a címkét, üti hogy -30%. Pedig a rendszernek tudnia kell melyik vonalkódú termék mikor jár le de ez akkor is így van.
Egy napon beálltunk az egyik kaszához. Keveset vásároltunk csak éppen aznapra. Amikor sorra kerültünk akkor látjuk, hogy egy ázsiai, középkorú nő ül a pénztár mögött. Ilyet még nem láttunk. Persze sokféle etnikum fordul elő mindenfelé itt de konkrétan pénztárosnak nem láttunk még. De ez azért annyira nem döbbentett le minket csak tényként megjegyeztem, hogy nem finn volt az illető. Egy másik szokatlan esemény is történt egy idősebb, szintén Prisma alkalmazott, szőke nő állt be az ázsiai nő mellé és finnül fennhangon beszélgettek, ami tényleg szokatlan és mit ad isten a kasszás csak nem üti be a kedvezményes gombot a közel 4 eurós termékünkre. Ez csak feltűnt de nem voltam benne biztos. Ahogy kijöttünk az amúgy közepesen ordenárén de feltétlenül szokatlan fennhangon kvaterkázó (finneknél ez nem szokás, pláne nem munkahelyen) párostól nézegettem a blokkot és látom, hogy valóban el lett ütve.
Visszamenni nincs értelme, meg nem is nagyon tudnék mert már rég más számait üti el a zajos némber, de végképp nem is nagyon akarnék. Dühös voltam mert az ilyen esetektől az embernek párolog el a dolgokba vetetett bizalma. Aztán meg azon is töprengtem ahogy lassan haladunk a kijárat felé, hogy hogy is tudnék bárkit meggyőzni hogy ezt most vettem hogy ez volt az a termék és hogy egyáltalán mi van. Semmi kedvem nem volt vitázni senkivel. Aztán úgy döntöttem mégsem hagyom annyiban: odamentem a vevőszolgálat pultjához és szóvá tettem az esetet.
Az élmény lenyűgöző volt mint mindig.
A feltűnően csinos, mosolygós, fiatal lány megnézte a blokkot azt a tételt amit mutattam, mondtam, hogy nem lett levonva a 30%. Ő derűs könnyedséggel monda, hogy "Oh de nagyon sajnálja" és, hogy készpénzben adja oda a pénzt avagy visszautalják kártyámra. Semmit nem kérdezett, nem nézte meg terméket, nem vitatkozott, nem cikizett, nem nézet le, hogy mit kicsinyeskedem. Látszott hogy érti a problémát ami csak vidámságra adhat okot mert könnyen és gyorsan, mindenkinek a megelégedésére orvosolható. Persze alá kellet írnom a blokkot ami a pénztárból kivett pénzről nyomtatódott de aztán egyszerűen a kezembe nyomta az 1 Euró 40 centet (~500Ft) és elnézést kért megint, vidáman, mosolyogva azzal a bizonyos hibátlan, társalkodós angollal ami itt normának számít.
Finnországban az emberek rendkívül közvetlenül és barátságosan kérnek elnézést nem sajnálkozásról, megalázkodásról van szó vagy drámai érzelmekről pont, hogy arról, hogy teljesen természetes, hogy ami történt az nem jó és ezért meg kell oldani a gondot, hogy mindenkinek jó legyen.
A hétköznapokban a finnek kiegyensúlyozottsága és nyugalma elképesztően sokkoló hatású tud lenni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése